Niegdyś salony kosmetyczne w Polsce należały do spółdzielni państwowych, które narzucały jedną wąską ofertę zabiegów. Jednak na przestrzeni ostatnich 20 lat polski rynek kosmetyczny uległ wyraźnym zmianom - obecnie jest on jednym z najbardziej rozwiniętych w Europie. Wartość rodzimego rynku kosmetycznego szacowana jest na ok. 1,4 mld złotych i ciągle wskazuje tendencję wzrostu na poziomie ok. 10% rocznie.
Według statystyk, na rynku oficjalnie funkcjonuje ok. 10 tysięcy zarejestrowanych gabinetów. Kolejną cechą charakterystyczną dla polskiego rynku usług kosmetycznych jest duża świadomość i wiedza klientów. Z tego względu wachlarz oferowanych usług jest szeroki i systematycznie rozwijany, a standardy bezpieczeństwa i higieny stale podnoszone. Niemalże każdego dnia zaobserwować można nowo powstające gabinety kosmetyczne oferujące szeroki wachlarz usług i promocyjne ceny dla stałych klientów. Powstaje jednak pytanie - czy rzeczywiście rynek usług kosmetycznych w Polsce wróży daleką i różową przyszłość?
Usłyszeć można różne głosy w tej sprawie, jednak póki co zauważalne jest wielkie zainteresowanie tego typu usługami, kobiety i mężczyźni chcą dbać - i rzeczywiście o siebie dbają. Kult młodości i piękna wraz ze stopniowym wzrostem zamożności zrobił swoje, dlatego można przypuszczać, że w najbliższym czasie funkcjonowanie salonów kosmetycznych - mniejszych i większych - będzie nadal cieszyło się dużym zainteresowaniem. Jednak potrzebnych jest kilka zmian… Otóż wiele małych firm musi dążyć do zwiększenia konkurencyjności, aby stały się jeszcze bardziej atrakcyjne na polskim rynku kosmetycznym, warto więc postawić na systemy informatyczne: profesjonalne zarządzanie personelem i produktami, ale także umożliwienie klientom dokonywania rezerwacji online. Konkurencyjność między salonami wymusi również zmiany w dotychczasowej ofercie, np. wprowadzanie nowości produktowych czy stworzenie ofert dla specjalnych klientów.
Szacowane jest, że na skutek poszerzenia odbiorców dokona się segmentacja rynku, a co za tym idzie powstaną sieci specjalizujące się w kilku typach salonów. Aby przetrwać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku najprawdopodobniej część salonów zdecyduje się na współpracę z inną branżą (powstają już w Polsce kliniki Dental SPA, które oferują usługi kosmetyczne podczas leczenia zębów). Widać zatem wyraźnie, że istnieje tendencja zwyżkowa na usługi kosmetyczne, jednak coraz większa konkurencja zmusza właścicieli do szukania nowych rozwiązań i pomysłów na biznes kosmetyczny.